20100506

190

Ett urval av mina skivor - de allra mest oumbärliga - ska följa mig i döden. Mättade av minnen; prydligt & alfabetiskt ordnade i en egen krypta.



7''

Fad Gadget, Ricky's Hand
1980

Mute

(YouTube/Spotify)

Ricky’s Hand med Fad Gadget, på så många sätt en prototyp av min musiksmak. (Eller menar jag derivat?)

Hör ni borren bli en blender bli en bandsåg? En liten bandsåg, inte större än en ficklampa, en som får plats i ena handen; som kapar digitala kretsar lika ledigt som analoga skallben. Hantverksmässigt, fina snitt utan onödigt pulpa-spill.

Klingan reflekterar, ett kliniskt metalliskt tunnelliknande ljus. En tömd hypnotiserad blick som borde veta bättre. Oh well, ett sista minne.

Ricky contravened the highway code
the hand lies severed at the side of the road

Ricky & hans hand...jag brukar inte skåla för fiktivt biologiskt avfall men höjer likväl mitt glas. Inget fancy, blott en vardaglig & odramatisk ruby reserve. Jag dricker det inte ens ur portvinsglas (jag är inte mycket för de där serrni) utan via ett cognacsdito, egentligen mer lämpat för runda fatlagrade spritsorter.

Vätskan möter tungspetsen som klyver aromen & vägleder den vidare bakåt i en liten rännil, en klinga av smak, som levandegör det som skurits av. Det som tömts kommer åter; & av jord skall du åter varda.